Na osnovu
člana 24. stav 6. Zakona o porezu na dodatu vrednost ("Službeni glasnik
RS", br. 84/04, 86/04 - ispravka, 61/05, 61/07 i 93/12), Ministar
finansija i privrede donosi
PRAVILNIK O NAČINU I POSTUPKU
OSTVARIVANJA PORESKIH OSLOBOĐENJA KOD PDV SA PRAVOM NA ODBITAK PRETHODNOG
POREZA
"Sl. glasnik RS", br.
120/2012
Član 1
Ovim pravilnikom bliže se uređuju
način i postupak ostvarivanja poreskih oslobođenja kod PDV za promet dobara i
usluga sa pravom na odbitak prethodnog poreza.
1. Usluge povezane sa uvozom dobara
Član 2
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 1) Zakona o porezu na dodatu vrednost ("Službeni glasnik
RS", br. 84/04, 86/04 - ispravka, 61/05, 61/07 i 93/12 - u daljem tekstu:
Zakon) za prevozne i ostale usluge koje su povezane sa uvozom dobara, obveznik
može da ostvari ako ima dokaz da je vrednost tih usluga (u daljem tekstu:
sporedni troškovi) sadržana u osnovici za obračun PDV pri uvozu dobara.
Dokaz iz stava 1. ovog člana je
dokument o vrsti usluge i iznosu sporednih troškova (račun ili drugi dokument
koji služi kao račun, izdat u skladu sa Zakonom), kao i prevozni dokument za
izvršene usluge prevoza.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa usluga iz stava 1. ovog člana, obveznik može da
ostvari poresko oslobođenje ako poseduje račun o avansnom plaćanju, izdat u
skladu sa Zakonom.
2. Slanje ili otpremanje dobara u inostranstvo
Član 3
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tač. 2) i 3) Zakona za dobra koja se šalju ili otpremaju u inostranstvo
(u daljem tekstu: izvoz dobara), obveznik može da ostvari ako poseduje izvoznu
deklaraciju koja sadrži potvrdu da su dobra istupila sa teritorije Republike
Srbije (u daljem tekstu: izvozna deklaracija), odnosno overenu kopiju izvozne
deklaracije, o izvršenom izvozu dobara izdatu u skladu sa carinskim propisima.
Ako je u skladu sa carinskim
propisima odobreno periodično deklarisanje dobara koja se izvoze, poresko
oslobođenje iz stava 1. ovog člana, a do izdavanja izvozne deklaracije,
obveznik može da ostvari ako poseduje račune ili otpremnice, overene od strane
nadležnog carinskog organa.
Izuzetno od st. 1. i 2. ovog člana,
u slučajevima u kojima se izvoz dobara vrši bez podnošenja izvozne deklaracije,
dokaz o izvršenom izvozu dobara je odobrenje nadležnog carinskog organa izdato
u skladu sa carinskim propisima i potvrda nadležnog carinskog organa o
izvršenom izvozu dobara.
Potvrdu iz stava 3. ovog člana
izdaje nadležni carinski organ na Obrascu PII - Potvrda o izvršenom izvozu,
koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Potvrdu o izvršenom izvozu dobara
overava nadležni carinski organ.
Kopiju potvrde iz stava 4. ovog
člana nadležni carinski organ zadržava za svoje potrebe.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog izvoza dobara, do dobijanja dokaza iz st. 1-3. ovog
člana obveznik može da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje ugovor kojim je
predviđeno plaćanje pre izvršenog izvoza i račun o avansnom plaćanju izdat u
skladu sa Zakonom.
Član 4
Kada se dobra šalju u inostranstvo
poštom ili brzom poštom, poresko oslobođenje iz člana 24. stav 1. tač. 2) i 3)
Zakona obveznik može da ostvari ako poseduje izvoznu deklaraciju izdatu u
skladu sa carinskim propisima.
Izuzetno od stava 1. ovog člana,
kada se dobra šalju u inostranstvo poštom ili brzom poštom bez podnošenja
izvozne deklaracije, poresko oslobođenje obveznik može da ostvari ako poseduje
dokument overen od strane nadležnog carinskog organa na osnovu kojeg se može
utvrditi da su dobra poslata u inostranstvo poštom ili brzom poštom.
Dokument iz stava 2. ovog člana
sadrži najmanje sledeće podatke:
1) naziv i adresu, odnosno firmu i
sedište, kao i PIB obveznika (izvoznika);
2) uobičajeni trgovački naziv,
količinu i vrednost dobara;
3) mesto i datum kada su dobra
poslata u inostranstvo;
4) naziv i adresu, odnosno firmu
primaoca dobara u inostranstvu;
5) potpis i pečat nadležnog
carinskog organa koji je overio dokument.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog slanja dobara u inostranstvo, do dobijanja dokaza iz st.
1. i 2. ovog člana obveznik može da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje
račun o avansnom plaćanju, izdat u skladu sa Zakonom.
Član 5
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 4) Zakona, obveznik može da ostvari u poreskom periodu u kojem je
izvršio refakciju PDV stranom državljaninu, u skladu sa članom 56. Zakona, a
pre utvrđivanja srazmernog odbitka prethodnog poreza.
U poreskoj prijavi za poreski period
u kojem je izvršena refakcija PDV stranom državljaninu, obveznik - prodavac
umanjuje iznos naknade za promet dobara i usluga za iznos naknade po osnovu
isporuke dobara stranom državljaninu, za koju je izvršena refakcija PDV, kao i
iznos obračunatog PDV za isplaćeni iznos PDV na ime refakcije PDV stranom
državljaninu - kupcu ili podnosiocu zahteva.
Iznos naknade za isporuku dobara
stranom državljaninu iz stava 2. ovog člana obveznik - prodavac iskazuje kao
poresko oslobođenje sa pravom na odbitak prethodnog poreza.
3. Slobodne zone, carinsko skladištenje i slobodne
carinske prodavnice
Član 6
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 5) Zakona, za unos dobara u slobodnu zonu, obveznik koji vrši
promet dobara može da ostvari ako poseduje:
1) dokument preduzeća koje upravlja
slobodnom zonom (u daljem tekstu: preduzeće) kojim se potvrđuje da između
preduzeća i korisnika slobodne zone - primaoca dobara postoji važeći ugovor o
korišćenju slobodne zone;
2) račun isporučioca dobara koja se
unose u slobodnu zonu;
3) izjavu korisnika zone da se radi
o dobrima za koja bi obveznik - sticalac dobara imao pravo na odbitak
prethodnog poreza kada bi ta dobra nabavljao za potrebe obavljanja delatnosti
van slobodne zone;
4) overenu kopiju deklaracije kojom
se dokazuje da su dobra uneta u slobodnu zonu, u skladu sa carinskim propisima.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, ako
je za promet iz tog stava korisnik slobodne zone - primalac dobara poreski
dužnik u skladu sa Zakonom, poresko oslobođenje može da ostvari ako poseduje:
1) dokument preduzeća kojim se
potvrđuje da između preduzeća i korisnika slobodne zone - primaoca dobara
postoji važeći ugovor o korišćenju slobodne zone;
2) račun isporučioca dobara koja se
unose u slobodnu zonu;
3) overenu kopiju deklaracije kojom
se dokazuje da su dobra uneta u slobodnu zonu, u skladu sa carinskim propisima.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, za
promet električne energije, prirodnog gasa, mazuta i uglja, poresko oslobođenje
obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) dokument preduzeća kojim se
potvrđuje da između preduzeća i korisnika slobodne zone - primaoca dobara postoji
važeći ugovor o korišćenju slobodne zone;
2) račun isporučioca dobara;
3) izjavu korisnika zone da se radi
o dobrima za koja bi obveznik - sticalac dobara imao pravo na odbitak
prethodnog poreza kada bi ta dobra nabavljao za potrebe obavljanja delatnosti
van slobodne zone.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog unosa dobara u slobodnu zonu, obveznik koji vrši promet
dobara može da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje dokaze iz stava 1. tač.
1)-3), odnosno stava 3. ovog člana.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
plaćen pre izvršenog unosa dobara u slobodnu zonu, korisnik slobodne zone -
primalac dobara koji je za taj promet poreski dužnik u skladu sa Zakonom može
da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje dokaz iz stava 2. tačka 1) ovog
člana.
Član 7
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 5) Zakona, za prevozne i druge usluge korisnicima slobodnih zona
koje su neposredno povezane sa unosom dobara u slobodnu zonu, obveznik koji
vrši promet usluga može da ostvari ako poseduje:
1) dokument preduzeća kojim se
potvrđuje da između preduzeća i korisnika slobodne zone - primaoca dobara
postoji važeći ugovor o korišćenju slobodne zone;
2) ugovor o pružanju usluga sa
obveznikom koji isporučuje dobra u slobodnu zonu, odnosno sa korisnikom
slobodne zone - primaocem dobara;
3) račun pružaoca usluga;
4) izjavu korisnika zone da se radi
o uslugama za koje bi obveznik - primalac usluge imao pravo na odbitak
prethodnog poreza kada bi te usluge koristio za potrebe obavljanja delatnosti
van slobodne zone;
5) overenu kopiju deklaracije kojom
se dokazuje da su dobra uneta u slobodnu zonu, u skladu sa carinskim propisima.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa usluga, obveznik može da ostvari poresko
oslobođenje ako poseduje dokaze iz stava 1. tač. 1)-4) ovog člana.
Član 8
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 5) Zakona, za promet dobara i usluga u slobodnoj zoni, obveznik
koji vrši promet dobara i usluga može da ostvari ako poseduje:
1) dokument preduzeća kojim se
potvrđuje da između preduzeća i korisnika slobodne zone - primaoca dobara,
odnosno usluga postoji važeći ugovor o korišćenju slobodne zone;
2) račun obveznika koji vrši promet
dobara i usluga u slobodnoj zoni korisniku slobodne zone - primaocu dobara,
odnosno usluga;
3) izjavu korisnika zone da se radi
o dobrima i uslugama za koje bi obveznik - primalac dobara, odnosno usluga imao
pravo na odbitak prethodnog poreza kada bi ta dobra ili usluge nabavljao za
potrebe obavljanja delatnosti van slobodne zone.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, ako
je za promet dobara i usluga iz stava 1. ovog člana korisnik slobodne zone -
primalac dobara, odnosno usluga poreski dužnik u skladu sa Zakonom, poresko
oslobođenje može da ostvari ako poseduje:
1) dokument preduzeća kojim se
potvrđuje da između preduzeća i korisnika slobodne zone - primaoca dobara,
odnosno usluga postoji važeći ugovor o korišćenju slobodne zone;
2) račun obveznika koji vrši promet
dobara i usluga u slobodnoj zoni korisniku slobodne zone - primaocu dobara,
odnosno usluga.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa dobara i usluga, obveznik koji vrši promet
dobara i usluga može da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje dokaze iz
stava 1. ovog člana.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
plaćen pre izvršenog prometa dobara i usluga, korisnik slobodne zone - primalac
dobara i usluga koji je za taj promet poreski dužnik u skladu sa Zakonom može
da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje dokaz iz stava 2. tačka 1) ovog
člana.
Član 9
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 6) Zakona, za promet dobara koja su u postupku carinskog
skladištenja, obveznik koji vrši promet, odnosno primalac dobara koji je za taj
promet poreski dužnik u skladu sa Zakonom može da ostvari ako poseduje:
1) deklaraciju, odnosno overenu
kopiju deklaracije kojom se dokazuje da su dobra u postupku carinskog
skladištenja, u skladu sa carinskim propisima;
2) račun za isporuku dobara overen
od strane nadležnog carinskog organa.
Nadležni carinski organ overava
račun iz stava 1. tačka 2) ovog člana ako su dobra u trenutku prometa bila u
postupku carinskog skladištenja.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen, odnosno plaćen pre izvršenog prometa dobara iz stava 1. ovog člana,
obveznik koji vrši promet, odnosno primalac koji je za taj promet poreski
dužnik u skladu sa Zakonom može da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje
dokaz iz stava 1. tačka 1) ovog člana.
Član 10
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 6a) Zakona, za dobra koja se neposredno otpremaju u slobodne
carinske prodavnice otvorene na vazduhoplovnim pristaništima otvorenim za
međunarodni saobraćaj na kojima je organizovana pasoška i carinska kontrola
radi prodaje putnicima u skladu sa carinskim propisima (u daljem tekstu:
slobodne carinske prodavnice), obveznik može da ostvari ako poseduje račun koji
sadrži napomenu da se dobra neposredno otpremaju u slobodne carinske
prodavnice, overen od strane nadležnog carinskog organa.
Ako se dobra pre otpremanja u
slobodne carinske prodavnice smeštaju u carinsko skladište, poresko oslobođenje
iz člana 24. stav 1. tačka 6a) Zakona obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) račun izdat držaocu carinskog
skladišta, a koji sadrži napomenu da se dobra smeštaju u carinsko skladište,
overen od strane nadležnog carinskog organa;
2) dokument kojim se potvrđuje da su
dobra iz carinskog skladišta otpremljena u slobodnu carinsku prodavnicu
(interna otpremnica), overen od strane nadležnog carinskog organa.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa dobara iz st. 1. i 2. ovog člana, obveznik može
da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje račun o avansnom plaćanju, izdat u
skladu sa Zakonom.
Član 11
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 6a) Zakona, za isporuku dobara iz slobodnih carinskih prodavnica,
obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) mesečni izveštaj o prodatim
dobrima, overen od strane nadležnog carinskog organa;
2) jedinstvenu carinsku ispravu
izdatu u skladu sa carinskim propisima.
4. Usluge oplemenjivanja, opravke ili ugradnje
Član 12
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 7) Zakona, za usluge radova na pokretnim dobrima nabavljenim od
strane inostranog primaoca usluge u Republici Srbiji radi oplemenjivanja,
opravke ili ugradnje, a koja posle oplemenjivanja, opravke ili ugradnje,
isporučilac usluge, inostrani primalac ili treće lice, po njihovom nalogu,
prevozi ili otprema u inostranstvo, obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) dokaz da je inostrani primalac
nabavio dobra u Republici Srbiji (ugovor ili račun);
2) dokaz o izvršenoj usluzi
oplemenjivanja, opravke ili ugradnje (ugovor ili račun);
3) original ili overenu kopiju
izvozne deklaracije ili drugi dokaz, u skladu sa carinskim propisima, da su
dobra prevezena ili otpremljena u inostranstvo.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa usluga, do dobijanja izvozne deklaracije ili
drugog dokaza, izdatog u skladu sa carinskim propisima, da su dobra prevezena
ili otpremljena u inostranstvo, obveznik može da ostvari poresko oslobođenje
ako poseduje dokaz iz stava 1. tačka 1) ovog člana i račun o avansnom plaćanju,
izdat u skladu sa Zakonom.
Član 13
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 7) Zakona, za usluge radova na pokretnim dobrima koja su uvezena
radi oplemenjivanja, opravke ili ugradnje, a koja posle oplemenjivanja, opravke
ili ugradnje, isporučilac usluge, inostrani primalac ili treće lice, po
njihovom nalogu, prevozi ili otprema u inostranstvo, obveznik može da ostvari
ako poseduje:
1) deklaraciju o stavljanju dobara u
postupak oplemenjivanja, opravke ili ugradnje, u skladu sa carinskim propisima;
2) ugovor o obimu, vrsti i vrednosti
izvršenih radova;
3) dokaz o obimu, vrsti i vrednosti
izvršenih radova u skladu sa normativom, koji utvrđuje nadležni carinski organ,
za dobra dobijena iz određene količine uvezenih dobara;
4) original ili overenu kopiju
izvozne deklaracije, u skladu sa carinskim propisima, za dobra koja se posle
izvršene usluge oplemenjivanja, opravke ili ugradnje prevoze ili otpremaju u
inostranstvo.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre prevoza ili otpreme dobara u inostranstvo, do dobijanja izvozne
deklaracije obveznik može da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje:
1) deklaraciju o stavljanju dobara u
postupak oplemenjivanja, opravke ili ugradnje, u skladu sa carinskim propisima;
2) ugovor o obimu, vrsti i vrednosti
izvršenih radova.
5. Usluge povezane sa izvozom, tranzitom i privremenim
uvozom dobara
Član 14
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 8) Zakona, za prevozne i ostale usluge koje su u neposrednoj vezi
sa izvozom dobara, obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) dokument na osnovu kojeg se vrši
usluga prevoza, odnosno dokument o vrsti usluge i iznosu sporednih troškova
(ugovor, račun i dr.);
2) dokument o izvršenoj usluzi prevoza
(CMR, CIM, manifest i dr.).
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa usluga iz stava 1. ovog člana, obveznik može da
ostvari poresko oslobođenje ako poseduje račun o avansnom plaćanju, izdat u
skladu sa Zakonom.
Član 15
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 8) Zakona, za prevozne i ostale usluge koje su u neposrednoj vezi
sa tranzitom dobara, obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) dokument na osnovu kojeg se vrši
usluga prevoza, odnosno dokument o vrsti usluge i iznosu sporednih troškova
(ugovor, račun i dr.);
2) dokument o izvršenoj usluzi
prevoza (CMR, CIM, manifest i dr.);
3) original ili overenu kopiju TIR
karneta ili ATA karneta, kojima se dokazuje da su dobra u postupku tranzita
prevoznim sredstvima.
Izuzetno od odredbe stava 1. ovog
člana, ako se tranzit dobara vrši dalekovodima, cevovodima ili na sličan način,
poresko oslobođenje obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) dokument na osnovu kojeg se vrši
tranzit dobara (ugovor, račun i dr.);
2) potvrdu nadležnog carinskog
organa o izvršenom tranzitu dobara.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa usluga iz st. 1. i 2. ovog člana, obveznik može
da ostvari poresko oslobođenje ako poseduje račun o avansnom plaćanju, izdat u
skladu sa Zakonom.
Član 16
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 8) Zakona, za prevozne i ostale usluge koje su u neposrednoj vezi
sa privremenim uvozom dobara, obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) dokument na osnovu kojeg se vrši
usluga prevoza, odnosno dokument o vrsti usluge i iznosu sporednih troškova
(ugovor, račun i dr.);
2) dokument o izvršenoj usluzi
prevoza (CMR, CIM, manifest i dr.);
3) original ili overenu kopiju ATA
karneta.
Ako je naknada, odnosno deo naknade
naplaćen pre izvršenog prometa usluga iz stava 1. ovog člana, obveznik može da
ostvari poresko oslobođenje ako poseduje račun o avansnom plaćanju, izdat u
skladu sa Zakonom.
6. Međunarodni prevoz lica u vazdušnom saobraćaju,
isporuke letilica i promet dobara i usluga namenjenih neposrednim potrebama
letilica
Član 17
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 9) Zakona, za usluge međunarodnog prevoza lica u vazdušnom
saobraćaju obveznik može da ostvari ako obavlja usluge međunarodnog prevoza
lica u vazdušnom saobraćaju, kako u Republici Srbiji, tako i u inostranstvu, i
to:
1) od inostranog aerodroma do
aerodroma u Republici Srbiji;
2) od aerodroma u Republici Srbiji
do inostranog aerodroma;
3) od inostranog aerodroma do
inostranog aerodroma preko teritorije Republike Srbije.
Član 18
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tač. 10) i 11) Zakona, obveznik može da ostvari za isporuke letilica i
promet dobara i usluga koji vrši za potrebe domaćih letilica koje se, uz
naknadu, pretežno koriste u međunarodnom vazdušnom saobraćaju, kao i za potrebe
stranih letilica koje koriste nerezidentna preduzeća, ako poseduje:
1) dokument o izvršenom prometu
dobara i usluga (ugovor, račun i dr.);
2) izjavu vlasnika domaće letilice
da se ta letilica koristi, uz naknadu, pretežno u međunarodnom vazdušnom
saobraćaju, odnosno izjavu kupca letilice da će se ta letilica, uz naknadu,
pretežno koristiti u međunarodnom vazdušnom saobraćaju.
Domaća letilica iz stava 1. ovog
člana koristi se pretežno u međunarodnom vazdušnom saobraćaju ako, u šest
meseci koji prethode poreskom periodu, odnosno u šest meseci nakon poreskog
perioda, za koji se podnosi poreska prijava, od ukupnog broja letova u tom
periodu ostvari ili će ostvariti više od 80% letova u međunarodnom vazdušnom
saobraćaju.
Prometom dobara namenjenih
neposrednim potrebama letilica iz stava 1. ovog člana smatra se isporuka goriva
i maziva, hrane, pića, štampe, dobara namenjenih prodaji u letilicama i dr.
Za promet dobara iz stava 3. ovog
člana, obveznik je dužan da obezbedi dokaze u skladu sa propisom koji uređuje
carinski dozvoljeno postupanje sa carinskom robom, puštanje carinske robe i
naplatu carinskog duga, i to:
1) carinsku deklaraciju za ponovni
izvoz stranih dobara i zaključene obračunske listove prodaje u vazduhoplovima u
skladu sa carinskim propisima - za strana dobra prodata putnicima u letilicama
u međunarodnom vazdušnom saobraćaju;
2) izvoznu deklaraciju i
specifikaciju prodatih dobara sastavljenu na osnovu obračunskih listova prodaje
u vazduhoplovima u skladu sa carinskim propisima - za domaća dobra prodata
putnicima u letilicama u međunarodnom vazdušnom saobraćaju;
3) carinsku deklaraciju za ponovni
izvoz i dostavnice - za prodato strano gorivo i mazivo;
4) dostavnice, odnosno izvoznu
deklaraciju i dostavnice ako se promet vrši nerezidentnim preduzećima - za
prodato domaće gorivo i mazivo;
5) liste snabdevanja letilica na
međunarodnim linijama, odnosno mesečni izveštaj o utrošenim dobrima overen od
strane nadležnog carinskog organa, u skladu sa carinskim propisima - za domaća
dobra (hrana, piće i dr.) koja se služe putnicima u letilicama na međunarodnim
linijama.
Prometom usluga namenjenih
neposrednim potrebama letilica iz stava 1. ovog člana smatraju se usluge
sletanja, poletanja, prihvata i otpreme letilica, prtljaga i robe, usluge
parkinga letilica, odleđivanja i zaštite od zaleđivanja, hlađenja, grejanja,
čišćenja i dr.
7. Međunarodni prevoz lica brodovima u rečnom
saobraćaju, isporuke brodova i promet dobara i usluga namenjenih neposrednim
potrebama brodova
Član 19
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 12) Zakona, za usluge međunarodnog prevoza lica brodovima u
rečnom saobraćaju obveznik može da ostvari ako obavlja usluge međunarodnog
prevoza lica brodovima u rečnom saobraćaju, kako u Republici Srbiji, tako i u
inostranstvu, i to:
1) od inostranog pristaništa do
pristaništa u Republici Srbiji;
2) od pristaništa u Republici Srbiji
do inostranog pristaništa;
3) od inostranog pristaništa do
inostranog pristaništa preko teritorije Republike Srbije.
Član 20
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tač. 13) i 14) Zakona, obveznik može da ostvari za isporuke brodova i
promet dobara i usluga koji vrši za potrebe domaćih brodova koji se, uz
naknadu, pretežno koriste u međunarodnom rečnom saobraćaju, kao i za potrebe
stranih brodova koje koriste nerezidentna preduzeća, ako poseduje:
1) dokument o izvršenom prometu
dobara i usluga (ugovor, račun i dr.);
2) izjavu vlasnika domaćeg broda da
se taj brod koristi, uz naknadu, pretežno u međunarodnom rečnom saobraćaju,
odnosno izjavu kupca broda da će se taj brod koristiti, uz naknadu, pretežno u
međunarodnom rečnom saobraćaju.
Domaći brodovi iz stava 1. ovog
člana koriste se pretežno u međunarodnom rečnom saobraćaju ako, u šest meseci
koji prethode poreskom periodu, odnosno u šest meseci nakon poreskog perioda,
za koji se podnosi poreska prijava, od ukupnog broja plovidbi u tom periodu
ostvare ili će ostvariti više od 80% plovidbi u međunarodnom rečnom saobraćaju.
Prometom dobara namenjenih
neposrednim potrebama brodova iz stava 1. ovog člana smatra se isporuka goriva
i maziva, hrane, pića i dr.
Za promet dobara iz stava 3. ovog člana,
obveznik je dužan da obezbedi dokaze u skladu sa propisom koji uređuje carinski
dozvoljeno postupanje sa carinskom robom, puštanje carinske robe i naplatu
carinskog duga, i to:
1) carinsku deklaraciju za ponovni
izvoz stranih dobara i specifikaciju prodatih dobara sastavljenu na osnovu
računa, odnosno otpremnice overene od strane nadležnog carinskog organa - za
strana dobra prodata putnicima na brodu u međunarodnom rečnom saobraćaju;
2) izvoznu deklaraciju i
specifikaciju prodatih dobara sastavljenu na osnovu računa, odnosno otpremnice
overene od strane nadležnog carinskog organa u pristaništu, odnosno luci - za
domaća dobra prodata putnicima na brodu u međunarodnom rečnom saobraćaju;
3) carinsku deklaraciju za ponovni
izvoz i dostavnice - za prodato strano gorivo i mazivo;
4) dostavnice, odnosno izvoznu
deklaraciju i dostavnice ako se promet vrši nerezidentnim preduzećima - za
prodato domaće gorivo i mazivo;
5) izvoznu deklaraciju i račune,
odnosno dostavnice - za snabdevanje namirnicama i drugim dobrima namenjenim
neposrednim potrebama brodova.
Prometom usluga namenjenih
neposrednim potrebama brodova iz stava 1. ovog člana smatraju se lučke usluge,
usluge tegljenja i vezivanja brodova, usluge istovara, utovara, pretovara i dr.
8. Diplomatska i konzularna predstavništva i
međunarodne organizacije
Član 21
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 16) Zakona obveznik može da ostvari za promet dobara i usluga
koji vrši diplomatskim i konzularnim predstavništvima, međunarodnim
organizacijama, stranom osoblju diplomatskih i konzularnih predstavništava,
međunarodnih organizacija, kao i članovima njihovih porodica (u daljem tekstu:
nosioci prava), i to:
1) za službene potrebe:
(1) diplomatskih i konzularnih
predstavništava u Republici Srbiji, sa izuzetkom konzulata kojima rukovode
počasni konzularni funkcioneri,
(2) međunarodnih organizacija,
odnosno predstavništava međunarodnih organizacija u Republici Srbiji, ako je to
predviđeno međunarodnim ugovorom;
2) za lične potrebe:
(1) diplomatskih agenata i članova
njihovih porodica koji sa njima žive u zajedničkom domaćinstvu, ako nisu
državljani Republike Srbije ili nemaju u Republici Srbiji prebivalište,
(2) konzularnih funkcionera i
članova njihovih porodica koji sa njima žive u zajedničkom domaćinstvu, ako
nisu državljani Republike Srbije ili nemaju u Republici Srbiji prebivalište, sa
izuzetkom počasnih konzularnih funkcionera i članova njihovih porodica,
(3) članova administrativnog i
tehničkog osoblja diplomatskih i konzularnih predstavništava, ako nisu
državljani Republike Srbije ili nemaju u Republici Srbiji prebivalište, sa
izuzetkom članova osoblja konzulata kojima rukovode počasni konzularni
funkcioneri,
(4) konzularnih službenika, ako nisu
državljani Republike Srbije ili nemaju u Republici Srbiji prebivalište, sa
izuzetkom konzularnih službenika u konzulatima kojima rukovode počasni
konzularni funkcioneri,
(5) članova osoblja međunarodnih
organizacija, odnosno predstavništava međunarodnih organizacija i članova
njihovih porodica, koji sa njima žive u zajedničkom domaćinstvu, ako nisu
državljani Republike Srbije ili nemaju u Republici Srbiji prebivalište, ako je
takvo oslobođenje predviđeno međunarodnim ugovorom,
(6) članova administrativnog i
tehničkog osoblja međunarodnih organizacija, odnosno predstavništava
međunarodnih organizacija ako nisu državljani Republike Srbije ili nemaju u
Republici Srbiji prebivalište, ako je takvo oslobođenje predviđeno međunarodnim
ugovorom.
Član 22
Poresko oslobođenje iz člana 21.
tačka 1) ovog pravilnika, obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) fotokopiju potvrde o
reciprocitetu, odnosno dokumenta kojim se potvrđuje da je poresko oslobođenje
predviđeno međunarodnim ugovorom, izdatim od strane ministarstva nadležnog za
inostrane poslove (u daljem tekstu: osnovna potvrda);
2) original službenog naloga za
nabavku dobara i usluga i uvoz dobara, bez PDV, koji izdaje ovlašćeno lice
nosioca prava.
Službeni nalog iz stava 1. tačka 2)
ovog člana izdaje se na Obrascu SNPDV - Službeni nalog za nabavku dobara i
usluga i uvoz dobara, bez PDV, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini
njegov sastavni deo.
Službeni nalog iz stava 1. tačka 2)
ovog člana izdaje se u tri primerka, od kojih se dva daju obvezniku, a treći
zadržava nosilac prava za svoje potrebe.
Odgovorni predstavnik nosioca prava
(šef misije, stalni predstavnik i dr) dužan je da, pre izdavanja prvog
službenog naloga, Centrali Poreske uprave (u daljem tekstu: Centrala) dostavi
podatke o licima ovlašćenim za izdavanje službenih naloga sa deponovanim
potpisima tih lica, kao i da dostavi obaveštenje o promenama lica kojima je
dato ovo ovlašćenje u roku od 15 dana od dana nastanka promene.
Član 23
Poresko oslobođenje iz člana 21.
tačka 2) ovog pravilnika, obveznik može da ostvari ako poseduje:
1) fotokopiju osnovne potvrde;
2) original naloga za nabavku dobara
i usluga i uvoz dobara, bez PDV, za lične potrebe nosioca prava, koji izdaje
ovlašćeno lice nosioca prava iz člana 21. tačka 1) ovog pravilnika, a čiji je
potpis deponovan kod Centrale.
Nalog iz stava 1. tačka 2) ovog
člana izdaje se na Obrascu LNPDV - Nalog za nabavku dobara i usluga i uvoz
dobara, bez PDV, za lične potrebe nosioca prava, koji je odštampan uz ovaj
pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Nalog iz stava 1. tačka 2) ovog
člana izdaje se u tri primerka, od kojih se dva daju obvezniku, a treći
zadržava nosilac prava iz člana 21. tačka 1) ovog pravilnika za svoje potrebe.
Odgovorni predstavnik nosioca prava
(šef misije, stalni predstavnik i dr) dužan je da do 31. januara tekuće godine
dostavi Centrali spisak lica koja imaju pravo nabavke dobara i usluga bez PDV
sa deponovanim potpisima ovih lica, kao i da dostavi obaveštenje o promenama
spiska lica koja imaju pravo nabavke dobara i usluga bez PDV u roku od 15 dana
od dana nastanka promene.
Član 24
Ako se službeni nalog na Obrascu
SNPDV, odnosno nalog na Obrascu LNPDV izdaje za nabavku dobara za koja se PDV
plaća pri uvozu dobara u Republiku Srbiju, dva primerka izdatih naloga daju se
nadležnom carinskom organu, a treći primerak zadržava nosilac prava iz člana
21. tačka 1) ovog pravilnika za svoje potrebe.
Član 25
Uz poresku prijavu za poreski period
u kojem je izvršio promet dobara, odnosno usluga iz člana 24. stav 1. tačka 16)
Zakona, obveznik PDV dostavlja jedan primerak naloga na Obrascu SNPDV, odnosno
na Obrascu LNPDV.
Član 26
U slučaju kad nosilac prava pre
isteka roka od tri godine od dana nabavke dobara u Republici Srbiji, odnosno iz
uvoza, bez plaćanja PDV, ta dobra prenese trećem licu putem prodaje, poklona
ili na drugi način (u daljem tekstu: otuđenje), dužan je da na promet tih
dobara plati PDV koji nije bio plaćen pri njihovoj nabavci u Republici Srbiji,
odnosno iz uvoza.
Otuđenje iz stava 1. ovog člana ne
odnosi se na dobra čija je pojedinačna vrednost do 50 evra u dinarskoj protivvrednosti,
koja nosioci prava poklanjaju drugim licima, u skladu sa njihovim funkcijama.
9. Ugovori o donaciji, ugovori o kreditu, odnosno
zajmu i drugi međunarodni ugovori
Član 27
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 16a) Zakona, za promet dobara i usluga, koji se vrši u skladu sa
ugovorima o donaciji zaključenim sa državnom zajednicom Srbija i Crna Gora ili
sa Republikom Srbijom, pod uslovom da je tim ugovorima predviđeno da se iz
dobijenih novčanih sredstava neće plaćati troškovi poreza, obveznik može da
ostvari ako promet dobara i usluga neposredno vrši:
1) licu sa kojim je zaključen ugovor
o donaciji, odnosno licu koje je angažovano za sprovođenje određenog projekta
na teritoriji Republike Srbije od strane lica sa kojim je zaključen ugovor o
donaciji (u daljem tekstu: implementarni partner);
2) licu koje je angažovano za
sprovođenje određenog projekta na teritoriji Republike Srbije od strane
implementarnog partnera (u daljem tekstu: podimplementarni partner);
3) korisniku novčanih sredstava koja
su predmet ugovora o donaciji, ako su ta sredstva, od strane davaoca donacije
ili implementarnog partnera, neposredno data korisniku za finansiranje
određenog projekta u Republici Srbiji, kao i korisniku dobara ili usluga koji
su predmet ugovora o donaciji, ako je ta dobra ili usluge neposredno platio
davalac donacije;
4) stranom licu koje u Republici
Srbiji nema sedište ni stalnu poslovnu jedinicu (u daljem tekstu: strano lice),
a koje je od strane korisnika novčanih sredstava, odnosno korisnika dobara i
usluga iz tačke 3) ovog stava (u daljem tekstu: korisnik donacije), angažovano
na realizaciji projekta koji je predmet donacije.
Izuzetno od stava 1. ovog člana,
poresko oslobođenje iz člana 24. stav 1. tačka 16a) zakona, za promet dobara i
usluga, koji se vrši u skladu sa ugovorima o donaciji zaključenim sa državnom
zajednicom Srbija i Crna Gora ili sa Republikom Srbijom, pod uslovom da je tim
ugovorima predviđeno da se iz dobijenih novčanih sredstava neće plaćati
troškovi poreza, a koji se finansira sredstvima donacije Evropske unije, preko
Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Delegacija), u
slučaju kada Delegacija angažuje domaće ili strano lice za promet dobara i
usluga u okviru realizacije projekta u Republici Srbiji, može da se ostvari ako
se naknada za taj promet naplaćuje neposredno od Delegacije, odnosno stranog
lica.
Republički organ čiji je funkcioner
u ime Republike Srbije zaključio ugovor o donaciji dostavlja Centrali kopiju
zaključenog ugovora o donaciji i podatak o iznosu sredstava koji je predmet
ugovora o donaciji.
Implementarni partner dostavlja
Centrali dokaz da je u svojstvu implementarnog partnera angažovan od strane
davaoca donacije, spisak podimplementarnih partnera, spisak korisnika donacije,
kao i kopije ugovora zaključenih sa podimplementarnim partnerima, odnosno
korisnicima donacije.
Korisnik donacije dostavlja Centrali
dokaz kojim se potvrđuje da su novčana sredstva koja su predmet ugovora o
donaciji neposredno data korisniku od strane davaoca donacije, odnosno dokaz
kojim se potvrđuje da će dobra ili usluge neposredno platiti davalac donacije,
spisak stranih lica sa kojima ima zaključene ugovore o prometu dobara i usluga
za realizaciju projekta koji je predmet donacije, kao i kopije tih ugovora.
Republički organ nadležan za
koordinaciju razvojne pomoći Evropske unije dostavlja Centrali i krajnjem
korisniku donatorskog projekta (u daljem tekstu: krajnji korisnik) podatke o:
1) ugovoru o donaciji iz stava 2.
ovog člana na osnovu kojeg se finansira projekat, i to datumu početka i
završetka primene ugovora, uključujući i izmene koje se odnose na trajanje tog
ugovora;
2) nazivu i broju projekta, datumu
početka i završetka projekta, iznosu novčanih sredstava namenjenih finansiranju
tog projekta, uključujući i izmene o tim novčanim sredstvima.
Pored podataka iz stava 6. ovog
člana, republički organ nadležan za koordinaciju razvojne pomoći Evropske unije
dostavlja Centrali i podatak o krajnjem korisniku.
Delegacija dostavlja Centrali i
krajnjem korisniku podatke o nazivu i broju ugovora zaključenog između
Delegacije i domaćeg ili stranog lica o prometu dobara i usluga koji se vrši u
okviru realizacije projekta, datumu početka i završetka ugovora, iznosu
novčanih sredstava namenjenih finansiranju tog ugovora, uključujući i izmene o
novčanim sredstvima kojima se finansira ugovor, odnosno trajanju ugovora, kao i
fotokopiju tog ugovora.
Strano lice iz stava 1. tačka 4) i
stava 2. ovog člana dostavlja Centrali fotokopiju ugovora zaključenog sa
obveznikom o prometu dobara i usluga koji se vrši u okviru realizacije
projekta.
Član 28
Poresko oslobođenje iz člana 27.
stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika obveznik koji vrši promet, odnosno
implementarni partner ili podimplementarni partner koji je za taj promet
poreski dužnik u skladu sa Zakonom može da ostvari ako poseduje dokument kojim
se potvrđuje da je promet dobara i usluga prema ugovoru o donaciji oslobođen
poreza (u daljem tekstu: potvrda o poreskom oslobođenju za donacije), koji
popunjava, potpisuje, overava i izdaje ovlašćeno lice implementarnog, odnosno
podimplementarnog partnera, u tri primerka, koje dostavlja Centrali na overu.
Odgovorno lice implementarnog,
odnosno podimplementarnog partnera, dužno je da, pre izdavanja prve potvrde o
poreskom oslobođenju za donacije, Centrali dostavi otisak pečata, podatke o
licima ovlašćenim za izdavanje potvrda o poreskom oslobođenju za donacije sa
deponovanim potpisima tih lica, kao i obaveštenje o promenama lica kojima je
dato ovo ovlašćenje, u roku od 15 dana od dana nastanka promene.
Potvrda o poreskom oslobođenju za
donacije iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) naziv i adresu implementarnog,
odnosno podimplementarnog partnera;
2) broj i datum potvrde;
3) naziv i broj ugovora o donaciji
ako je ugovor zaveden pod određenim brojem, kao i naziv i vrednost projekta;
4) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
koji vrši promet dobara ili usluga uz poresko oslobođenje ako je obveznik PDV
poreski dužnik za taj promet;
5) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
koji vrši promet dobara i usluga, kao i napomenu da je implementarni, odnosno
podimplementarni partner poreski dužnik u skladu sa Zakonom za taj promet
dobara i usluga;
6) vrednost prometa dobara i usluga
po predračunu, odnosno iznos novčanih sredstava koja će biti avansno uplaćena;
7) potpis i pečat ovlašćenog lica
implementarnog, odnosno podimplementarnog partnera;
8) broj i datum overe od strane
Centrale i potpis ovlašćenog lica.
Izuzetno od stava 3. tačka 7) ovog
člana, ako implementarni, odnosno podimplementarni partner, nema obavezu da
poseduje pečat u skladu sa propisima svoje zemlje, u tom slučaju, umesto otiska
pečata, Centrali dostavlja izjavu da ne poseduje pečat, potpisanu od strane
lica ovlašćenog za izdavanje potvrda o poreskom oslobođenju za donacije.
Centrala proverava ispunjenost
uslova za ostvarivanje poreskog oslobođenja i ako su ti uslovi ispunjeni
overava sva tri primerka potvrde o poreskom oslobođenju za donacije, od kojih
dva primerka vraća implementarnom, odnosno podimplementarnom partneru, a treći
zadržava za svoje potrebe.
Implementarni, odnosno
podimplementarni partner dostavlja obvezniku jedan primerak overene potvrde iz
stava 5. ovog člana, a drugi zadržava za svoje potrebe.
Član 29
Poresko oslobođenje iz člana 27.
stav 1. tač. 3) i 4) i stav 2. ovog pravilnika obveznik može da ostvari ako
poseduje potvrdu o poreskom oslobođenju za donacije, koju popunjava, potpisuje,
overava i izdaje ovlašćeno lice korisnika donacije, krajnjeg korisnika, odnosno
stranog lica, u tri primerka, koje dostavlja Centrali na overu.
Kada je korisnik donacije, odnosno
krajnji korisnik poreski dužnik u skladu sa Zakonom za promet koji mu vrši
obveznik ili strano lice, poresko oslobođenje može da ostvari ako poseduje
potvrdu o poreskom oslobođenju za donacije, koju popunjava, potpisuje, overava
i izdaje ovlašćeno lice korisnika donacije, odnosno krajnjeg korisnika, u tri
primerka, koje dostavlja Centrali na overu.
Odgovorno lice korisnika donacije,
krajnjeg korisnika, odnosno stranog lica, dužno je da, pre izdavanja prve
potvrde o poreskom oslobođenju za donacije, Centrali dostavi otisak pečata,
podatke o licima ovlašćenim za izdavanje potvrda o poreskom oslobođenju za
donacije sa deponovanim potpisima tih lica, kao i obaveštenje o promenama lica
kojima je dato ovo ovlašćenje, u roku od 15 dana od dana nastanka promene.
Potvrda o poreskom oslobođenju za
donacije iz st. 1. i 2. ovog člana sadrži:
1) naziv i adresu izdavaoca potvrde
- korisnika donacije, krajnjeg korisnika, odnosno stranog lica;
2) broj i datum potvrde;
3) naziv i broj ugovora o donaciji
ako je ugovor zaveden pod određenim brojem;
4) naziv i vrednost projekta ako se
promet dobara ili usluga vrši u cilju realizacije određenog projekta u
Republici Srbiji;
5) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
koji vrši promet dobara i usluga uz poresko oslobođenje ako je obveznik PDV
poreski dužnik za taj promet;
6) naziv, adresu i PIB obveznika
PDV, odnosno naziv i adresu stranog lica koje vrši promet dobara i usluga, kao
i napomenu da je korisnik donacije, odnosno krajnji korisnik poreski dužnik u
skladu sa Zakonom za taj promet dobara i usluga;
7) vrednost prometa dobara i usluga
po predračunu, odnosno iznos novčanih sredstava koja će biti avansno uplaćena;
8) potpis i pečat ovlašćenog lica
korisnika donacije, krajnjeg korisnika, odnosno stranog lica;
9) broj i datum overe od strane
Centrale i potpis ovlašćenog lica.
Izuzetno od stava 4. tačka 8) ovog
člana, ako strano lice nema obavezu da poseduje pečat u skladu sa propisima
svoje zemlje, u tom slučaju, umesto otiska pečata, Centrali dostavlja izjavu da
ne poseduje pečat, potpisanu od strane lica ovlašćenog za izdavanje potvrda o
poreskom oslobođenju za donacije.
Centrala proverava ispunjenost
uslova za ostvarivanje poreskog oslobođenja i ako su ti uslovi ispunjeni
overava sva tri primerka potvrde o poreskom oslobođenju za donacije iz st. 1. i
2. ovog člana, od kojih dva primerka vraća korisniku donacije, krajnjem
korisniku, odnosno stranom licu, a treći zadržava za svoje potrebe.
Korisnik donacije, krajnji korisnik,
odnosno strano lice dostavlja obvezniku jedan primerak overene potvrde iz stava
6. ovog člana, a drugi zadržava za svoje potrebe.
Član 30
Ako se po osnovu ugovora o donaciji
iz člana 24. stav 1. tačka 16a) Zakona, vrši uvoz dobara u Republiku Srbiju,
lice ovlašćeno za izdavanje potvrda o poreskom oslobođenju za donacije izdaje
posebnu potvrdu za uvoz dobara, na zahtev poreskog dužnika.
Potvrda iz stava 1. ovog člana,
umesto podataka propisanih članom 28. stav 3. tač. 4)-6), odnosno članom 29.
stav 4. tač. 5)-7) ovog pravilnika, sadrži podatke o nazivu, adresi i PIB-u
lica za koje se vrši uvoz dobara, odnosno lica koje može da ostvari poresko
oslobođenje u skladu sa članom 24. stav 1. tačka 16a) Zakona, kao i vrednosti
dobara koja se uvoze iskazanoj u računu inostranog isporučioca.
Član 31
Uz poresku prijavu za poreski period
u kojem je obveznik PDV ostvario poresko oslobođenje na osnovu potvrda o
poreskom oslobođenju za donacije, obveznik PDV dostavlja pregled tih potvrda
koji sadrži broj i datum potvrda i vrednost prometa dobara i usluga, odnosno
uvoza dobara.
Član 32
Centrala vodi evidenciju o
dostavljenim kopijama ugovora o donaciji, podacima o iznosu sredstava koja su
predmet ugovora o donaciji, o implementarnim i podimplementarnim partnerima,
kopijama ugovora zaključenih između implementarnih i podimplementarnih
partnera, korisnicima donacija, krajnjim korisnicima i stranim licima, kopijama
ugovora zaključenih između korisnika donacija i stranih lica, kopijama ugovora
zaključenih između Delegacije i domaćih ili stranih lica o prometu dobara i
usluga, kopijama ugovora zaključenih između stranih lica i obveznika, dokazima
kojima se potvrđuje da su novčana sredstva koja su predmet ugovora o donaciji
neposredno data korisniku od strane davaoca donacije, dokazima kojima se
potvrđuje da će dobra ili usluge neposredno platiti davalac donacije, kao i o
izdatim potvrdama o poreskom oslobođenju za donacije.
Član 33
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 16b) Zakona odnosi se na promet dobara i usluga koji se vrši u
skladu sa ugovorima o kreditu, odnosno zajmu, ako je tim ugovorima predviđeno
da se iz dobijenih novčanih sredstava neće plaćati troškovi poreza, zaključenim
između:
1) državne zajednice Srbija i Crna
Gora ili Republike Srbije i međunarodne finansijske organizacije;
2) državne zajednice Srbija i Crna
Gora ili Republike Srbije i druge države;
3) treće strane i međunarodne
finansijske organizacije, u kojem se Republika Srbija pojavljuje kao garant,
odnosno kontragarant;
4) treće strane i druge države, u
kojem se Republika Srbija pojavljuje kao garant, odnosno kontragarant.
Republički organ nadležan za poslove
trezora Republike Srbije dostavlja Centrali spisak i kopije zaključenih ugovora
o kreditu, odnosno zajmu, koje je zaključila Republika Srbija, odnosno u kojima
se Republika Srbija pojavljuje kao garant ili kontragarant, kao i podatke o
iznosu i nameni sredstava koji su predmet ugovora o kreditu, odnosno zajmu, a
kojima je predviđeno da se iz dobijenih sredstava neće plaćati troškovi poreza.
Korisnik kredita, odnosno zajma (u daljem
tekstu: korisnik sredstava) dostavlja Centrali spisak stranih lica sa kojima
ima zaključene ugovore o prometu dobara i usluga, kao i kopije zaključenih
ugovora.
Član 34
Poresko oslobođenje iz člana 33.
stav 1. ovog pravilnika, obveznik može da ostvari za promet dobara i usluga
koji neposredno vrši korisniku sredstava, odnosno stranom licu sa kojim
korisnik sredstava ima zaključen ugovor o prometu dobara i usluga, pod uslovom
da poseduje dokument kojim se potvrđuje da je promet dobara i usluga prema ugovoru
o kreditu, odnosno zajmu oslobođen PDV (u daljem tekstu: potvrda o poreskom
oslobođenju za kredit, odnosno zajam), koji popunjava, potpisuje, overava i
izdaje ovlašćeno lice Centrale, u tri primerka.
Kada je korisnik sredstava poreski
dužnik u skladu sa Zakonom za promet koji mu vrši obveznik ili strano lice,
poresko oslobođenje može da ostvari ako poseduje potvrdu o poreskom oslobođenju
za kredit, odnosno zajam, koju popunjava, potpisuje, overava i izdaje ovlašćeno
lice Centrale, u tri primerka.
Potvrda o poreskom oslobođenju za
kredit, odnosno zajam iz st. 1. i 2. ovog člana sadrži:
1) naziv, adresu i PIB korisnika
sredstava;
2) naziv i adresu stranog lica, ako
se promet dobara i usluga vrši stranom licu;
3) broj i datum potvrde;
4) naziv i broj ugovora o kreditu,
odnosno zajmu ako je ugovor zaveden pod određenim brojem, kao i naziv i
vrednost projekta koji se finansira iz ovih sredstava ako su sredstva kredita,
odnosno zajma, namenjena finansiranju određenog projekta u Republici Srbiji;
5) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
koji vrši promet dobara ili usluga uz poresko oslobođenje ako je obveznik PDV
poreski dužnik za taj promet;
6) naziv, adresu i PIB obveznika
PDV, odnosno naziv i adresu stranog lica koje vrši promet dobara i usluga, kao
i napomenu da je korisnik sredstava poreski dužnik u skladu sa Zakonom za taj
promet dobara i usluga;
7) vrednost prometa dobara i usluga
po predračunu, odnosno iznos novčanih sredstava koja će biti avansno uplaćena;
8) potpis ovlašćenog lica.
Potvrda iz st. 1. i 2. ovog člana
izdaje se na zahtev korisnika sredstava, odnosno stranog lica, koji mora da
sadrži:
1) naziv, adresu i PIB korisnika
sredstava;
2) naziv i adresu stranog lica, ako
se promet dobara i usluga vrši stranom licu;
3) broj i datum zahteva;
4) naziv i broj ugovora o kreditu,
odnosno zajmu ako je ugovor zaveden pod određenim brojem, kao i naziv i
vrednost projekta koji se finansira iz ovih sredstava ako su sredstva kredita,
odnosno zajma, namenjena finansiranju određenog projekta u Republici Srbiji;
5) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
koji vrši promet dobara ili usluga uz poresko oslobođenje ako je obveznik PDV
poreski dužnik za taj promet;
6) naziv, adresu i PIB obveznika
PDV, odnosno naziv i adresu stranog lica koje vrši promet dobara i usluga, kao i
napomenu da je korisnik sredstava poreski dužnik u skladu sa Zakonom za taj
promet dobara i usluga;
7) vrednost prometa dobara i usluga
po predračunu, odnosno iznos novčanih sredstava koja će biti avansno uplaćena;
8) potpis ovlašćenog lica i pečat
korisnika sredstava, odnosno stranog lica.
Izuzetno od stava 4. tačka 8) ovog
člana, ako strano lice nema obavezu da poseduje pečat u skladu sa propisima
svoje zemlje, u tom slučaju, uz zahtev iz stava 4. ovog člana dostavlja
Centrali izjavu da ne poseduje pečat, potpisanu od strane ovlašćenog lica.
Centrala proverava ispunjenost
uslova za ostvarivanje poreskog oslobođenja i ako su ti uslovi ispunjeni izdaje
tri primerka potvrde o poreskom oslobođenju iz st. 1. i 2. ovog člana, od kojih
dva primerka dostavlja korisniku sredstava, odnosno stranom licu, a treći
zadržava za svoje potrebe.
Korisnik sredstava, odnosno strano
lice dostavlja jedan primerak potvrde iz stava 6. ovog člana obvezniku, a drugi
zadržava za svoje potrebe.
Uz prvi zahtev iz stava 4. ovog
člana, korisnik sredstava dužan je da Centrali dostavi i podatak o iznosu
iskorišćenih sredstava kredita, odnosno zajma.
Ako se preko stalne poslovne
jedinice vrši realizacija projekata finansiranih iz sredstava kredita, odnosno
zajma po osnovu ugovora iz člana 33. stav 1. ovog pravilnika, poresko
oslobođenje za promet dobara i usluga koji vrši stalna poslovna jedinica, a za
koji korisniku sredstava račun izdaje lice koje na teritoriji Republike Srbije
nema sedište (u daljem tekstu: osnivač), može da ostvari i obveznik PDV -
stalna poslovna jedinica tog osnivača, odnosno korisnik sredstava koji je za
taj promet poreski dužnik u skladu sa Zakonom, na osnovu potvrde o poreskom
oslobođenju za kredit, odnosno zajam, izdate korisniku sredstava.
Kada je za promet iz stava 9. ovog
člana stalna poslovna jedinica poreski dužnik u skladu sa Zakonom, stalna
poslovna jedinica sačinjava obračun prometa dobara i usluga (u daljem tekstu:
obračun), koji dostavlja nadležnom poreskom organu uz poresku prijavu PDV.
Obračun iz stava 10. ovog člana
sadrži naročito:
1) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
- stalne poslovne jedinice;
2) mesto i datum sačinjavanja i
redni broj obračuna;
3) vrednost prometa dobara i usluga
za koji je osnivač izdao račun korisniku sredstava;
4) vrednost prometa dobara i usluga
izvršenog stalnoj poslovnoj jedinici od strane prethodnih učesnika u prometu;
5) potpis ovlašćenog lica.
U poreskoj prijavi PDV za poreski
period u kojem je sačinjen obračun, stalna poslovna jedinica u polju 001
Obrasca PPPDV propisanog Pravilnikom o obliku i sadržini prijave za
evidentiranje obveznika PDV, postupku evidentiranja i brisanja iz evidencije i
o obliku i sadržini poreske prijave PDV ("Službeni glasnik RS", br.
94/04, 108/05 i 120/08) iskazuje podatak o vrednosti prometa dobara i usluga za
koji je osnivač izdao račun korisniku sredstava.
Član 35
Ako se po osnovu ugovora o kreditu,
odnosno zajmu iz člana 24. stav 1. tačka 16b) Zakona, vrši uvoz dobara u
Republiku Srbiju, lice ovlašćeno za izdavanje potvrda o poreskom oslobođenju za
kredit, odnosno zajam, izdaje posebnu potvrdu za uvoz dobara, na zahtev
poreskog dužnika.
Potvrda iz stava 1. ovog člana,
umesto podataka propisanih članom 34. stav 3. tač. 5)-7) ovog pravilnika,
sadrži podatke o nazivu, adresi i PIB-u lica za koje se vrši uvoz dobara,
odnosno lica koje može da ostvari poresko oslobođenje u skladu sa članom 24.
stav 1. tačka 16b) Zakona, kao i vrednosti dobara koja se uvoze iskazanoj u
računu inostranog isporučioca.
Član 36
Uz poresku prijavu za poreski period
u kojem je obveznik PDV ostvario poresko oslobođenje na osnovu potvrda o
poreskom oslobođenju za kredit, odnosno zajam, obveznik PDV dostavlja pregled
tih potvrda koji sadrži broj i datum potvrda i vrednost prometa dobara i
usluga, odnosno uvoza dobara.
Član 37
Centrala vodi evidenciju o
dostavljenim kopijama ugovora o kreditu, odnosno zajmu, podacima o iznosu i
nameni sredstava koji su predmet ugovora o kreditu, odnosno zajmu, korisnicima
sredstava i stranim licima, kopijama ugovora zaključenih između korisnika sredstava
i stranih lica, kao i o izdatim potvrdama o poreskom oslobođenju za kredit,
odnosno zajam.
Član 38
Poresko oslobođenje iz člana 24.
stav 1. tačka 16v) Zakona odnosi se na promet dobara i usluga koji se vrši u
skladu sa međunarodnim ugovorom, pod uslovom da je tim ugovorom predviđeno
poresko oslobođenje, osim ugovora iz člana 24. stav 1. tač. 16a) i 16b) Zakona
(u daljem tekstu: međunarodni ugovor), zaključenim između:
1) državne zajednice Srbija i Crna
Gora ili Republike Srbije i međunarodne organizacije;
2) državne zajednice Srbija i Crna
Gora ili Republike Srbije i druge države.
Republički organ čiji je funkcioner
u ime Republike Srbije zaključio međunarodni ugovor, dostavlja Centrali kopiju
zaključenog međunarodnog ugovora, obaveštenje o licima koja na osnovu tog
ugovora imaju pravo nabavke dobara i usluga uz poresko oslobođenje, sa
deponovanim potpisima tih lica, kao i obaveštenje o promenama lica kojima je
dato ovo ovlašćenje, u roku od 15 dana od dana nastanka promene.
Član 39
Poresko oslobođenje iz člana 38.
ovog pravilnika, obveznik može da ostvari za promet dobara i usluga koji
neposredno vrši licu koje na osnovu međunarodnog ugovora ima pravo nabavke
dobara i usluga uz poresko oslobođenje, pod uslovom da poseduje dokument kojim
se potvrđuje da je promet dobara i usluga prema međunarodnom ugovoru oslobođen
PDV (u daljem tekstu: potvrda o poreskom oslobođenju za međunarodni ugovor),
koji popunjava, potpisuje, overava i izdaje ovlašćeno lice Centrale.
Kada je za promet dobara i usluga iz
stava 1. ovog člana poreski dužnik u skladu sa Zakonom lice koje na osnovu
međunarodnog ugovora ima pravo nabavke dobara i usluga uz poresko oslobođenje,
poresko oslobođenje može da ostvari ako poseduje potvrdu o poreskom oslobođenju
za međunarodni ugovor, koju popunjava, potpisuje, overava i izdaje ovlašćeno
lice Centrale.
Potvrda o poreskom oslobođenju za
međunarodni ugovor iz st. 1. i 2. ovog člana sadrži:
1) naziv i adresu republičkog organa
čiji je funkcioner u ime Republike Srbije zaključio međunarodni ugovor;
2) naziv i adresu lica koje na
osnovu međunarodnog ugovora ima pravo nabavke dobara i usluga uz poresko
oslobođenje;
3) broj i datum potvrde;
4) naziv i broj međunarodnog
ugovora;
5) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
koji vrši promet dobara i usluga uz poresko oslobođenje, odnosno za koji je
primalac dobara i usluga poreski dužnik u skladu sa Zakonom;
6) vrednost prometa dobara i usluga
po predračunu, odnosno iznos novčanih sredstava koja će biti avansno uplaćena;
7) potpis ovlašćenog lica.
Potvrda iz stava 3. ovog člana
izdaje se na zahtev lica koje na osnovu međunarodnog ugovora ima pravo nabavke
dobara i usluga uz poresko oslobođenje, koji se podnosi Centrali.
Zahtev iz stava 4. ovog člana
sadrži:
1) naziv i adresu republičkog organa
čiji je funkcioner u ime Republike Srbije zaključio međunarodni ugovor;
2) naziv i adresu lica koje na
osnovu međunarodnog ugovora ima pravo nabavke dobara i usluga uz poresko
oslobođenje;
3) broj i datum zahteva;
4) naziv i broj međunarodnog
ugovora;
5) naziv, adresu i PIB obveznika PDV
koji vrši promet dobara i usluga uz poresko oslobođenje, odnosno za koji je
primalac dobara i usluga poreski dužnik u skladu sa Zakonom;
6) vrednost prometa dobara i usluga
po predračunu, odnosno iznos novčanih sredstava koja će biti avansno uplaćena;
7) potpis ovlašćenog lica za
podnošenje zahteva.
Centrala proverava ispunjenost
uslova za ostvarivanje poreskog oslobođenja i ako su ti uslovi ispunjeni izdaje
tri primerka potvrde o poreskom oslobođenju iz stava 3. ovog člana, od kojih
dva primerka dostavlja licu koje na osnovu međunarodnog ugovora ima pravo
nabavke dobara i usluga uz poresko oslobođenje, a treći zadržava za svoje
potrebe.
Lice koje na osnovu međunarodnog
ugovora ima pravo nabavke dobara i usluga uz poresko oslobođenje dostavlja
jedan primerak potvrde iz stava 6. ovog člana obvezniku, a drugi zadržava za
svoje potrebe.
Član 40
Ako se na osnovu međunarodnog
ugovora iz člana 24. stav 1. tačka 16v) Zakona, vrši uvoz dobara u Republiku
Srbiju, izdavalac potvrde o poreskom oslobođenju za međunarodni ugovor izdaje
posebnu potvrdu za uvoz dobara, na zahtev poreskog dužnika.
Potvrda iz stava 1. ovog člana,
umesto podataka propisanih članom 39. stav 3. tač. 5) i 6) ovog pravilnika,
sadrži podatak o vrednosti dobara koja se uvoze iskazanoj u računu inostranog
isporučioca.
Član 41
Uz poresku prijavu za poreski period
u kojem je obveznik PDV ostvario poresko oslobođenje na osnovu potvrda o
poreskom oslobođenju za međunarodni ugovor, obveznik PDV dostavlja pregled tih
potvrda koji sadrži broj i datum potvrda i vrednost prometa dobara i usluga,
odnosno uvoza dobara.
Član 42
Centrala vodi evidenciju o
dostavljenim kopijama međunarodnih ugovora, licima koja na osnovu međunarodnih
ugovora imaju pravo nabavke dobara i usluga uz poresko oslobođenje, kao i
izdatim potvrdama o poreskom oslobođenju za međunarodni ugovor.
Član 43
Ugovori i druga dokumentacija koji
se dostavljaju Centrali u cilju sprovođenja postupaka za ostvarivanje poreskih
oslobođenja iz člana 24. stav 1. tač. 16a)-16v) Zakona moraju biti na srpskom
jeziku.
Član 44
Danom stupanja na snagu ovog
pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i postupku ostvarivanja poreskih
oslobođenja kod PDV sa pravom i bez prava na odbitak prethodnog poreza
("Službeni glasnik RS", br. 124/04, 140/04, 27/05, 54/05, 68/05,
58/06, 112/06, 63/07, 99/10, 4/11, 24/11 i 79/11).
Član 45
Ovaj pravilnik stupa na snagu 1.
januara 2013. godine.