Na osnovu člana 17. stav 5.
Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10,
101/10, 101/11 i 93/12), Ministar finansija i privrede donosi
PRAVILNIK
O METODOLOGIJI I NAČINU UTVRĐIVANJA TROŠKOVA PRUŽANJA JAVNE USLUGE
"Sl.
glasnik RS", br. 14/2013
I Osnovne odredbe
Član 1
Ovim pravilnikom uređuje se
metodologija i način za koju se naplaćuje taksa (u daljem tekstu:
Metodologija).
Član 2
Metodologija obuhvata
principe na kojima se zasniva, elemente za utvrđivanje visine takse za
neposredno pruženu javnu uslugu, odnosno sproveden postupak ili radnju (u
daljem tekstu: taksa) koju je pružio, odnosno sproveo nadležni subjekt, formulu
za utvrđivanje visine takse, evidenciju o plaćenoj taksi, kao i odstupanja od
pravila utvrđivanja visine takse.
Nadležni subjekt iz stava 1.
ovog člana je subjekt kome je zakonom dato pravo da utvrdi visinu takse.
Metodologija se primenjuje
na utvrđivanje visine takse čija visina nije utvrđena zakonom.
U slučaju kada su zakonom
neposredno uređena određena pitanja od značaja za utvrđivanje visine takse iz
stava 3. ovog člana, u pogledu tih pitanja primenjivaće se odgovarajuće
zakonske odredbe.
Primenom Metodologije ne
može se utvrditi visina takse u iznosu višem od najvišeg iznosa utvrđenog
zakonom za odgovarajuću taksu.
Član 3
Metodologija se zasniva na:
1) principu stvarnih
troškova, koji podrazumeva obavezu prikazivanja svih troškova nadležnog
subjekta nastalih za pruženu javnu uslugu, odnosno sproveden postupak ili
radnju (u daljem tekstu: javna usluga), po svim aktivnostima i procesima koji
učestvuju u pružanju konkretne vrste javne usluge, kao i po svim nosiocima
troškova radi obuhvatanja svih nastalih rashoda;
2) principu dostupnosti
javne usluge, koji nalaže da se visina takse odredi tako da obezbedi dostupnost
javne usluge korisnicima;
3) principu proverljivosti
podataka, kojim se omogućava organu iz člana 17. stav 6. Zakona o budžetskom
sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11 i
93/12 - u daljem tekstu: Zakon) nadležnom za davanje saglasnosti na akt kojim
se utvrđuje visina takse (u daljem tekstu: nadležni organ) uvid u odgovarajuće
dokumente i podatke na osnovu kojih je moguće utvrditi usklađenost takse sa
Metodologijom.
II Metodologija utvrđivanja
visine takse
Član 4
Utvrđivanje visine takse
zasniva se na stvarnim troškovima nadležnog subjekta u pružanju javne usluge,
po vrsti javne usluge, koji su nastali u prethodnih 12 meseci, računajući od
početka drugog polugodišta kalendarske godine koja prethodi godini u kojoj se
utvrđuju takse.
Član 5
Elementi za utvrđivanje
visine takse su:
1) troškovi rada;
2) ostali troškovi koji
direktno učestvuju u pružanju javne usluge;
3) koeficijent dostupnosti.
Troškovi rada utvrđuju se
množenjem efektivnog radnog vremena utrošenog za pružanje konkretne javne
usluge i cene časa rada zaposlenog/izvršioca koji pruža tu javnu uslugu.
Efektivno vreme potrebno za
pružanje konkretne javne usluge predstavlja prosečno vreme koje je
zaposleni/izvršilac efektivno utrošio na pružanju te javne usluge u prethodnih
12 meseci.
Cena časa rada
zaposlenog/izvršioca koji pruža javnu uslugu predstavlja količnik bruto zarade
tog zaposlenog/izvršioca i broja časova rada, u periodu iz člana 4. ovog
pravilnika.
Ostali troškovi jesu svi
troškovi koji nastaju u pružanju javne usluge, osim troškova rada iz stava 2.
ovog člana.
Koeficijent dostupnosti
nadležni subjekt utvrđuje na osnovu procene uticaja visine takse na dostupnost
javne usluge.
Član 6
Visina takse utvrđuje se
prema sledećoj formuli:
gde je:
Tv - visina takse;
k - koeficijent dostupnosti;
ni - broj časova efektivnog
vremena jednog zaposlenog/izvršioca potrebnog za pružanje javne usluge;
ti - cena časa rada jednog
zaposlenog/izvršioca;
otr - ostali troškovi koji
učestvuju u pružanju javne usluge (gorivo, izlazak na teren, angažovanje trećih
lica, ako se koriste posebni materijali ili reagensi i sl.).
Koeficijent dostupnosti je
broj vrednosti između 0,1 i 1 čiju konkretnu visinu u datom rasponu utvrđuje
nadležni subjekt koji pruža javnu uslugu, a na osnovu procene uticaja visine
takse na dostupnost javne usluge.
Ostali troškovi izračunavaju
se deljenjem ukupnih ostalih troškova koji su učestvovali u pružanju javne
usluge u periodu iz člana 4. ovog pravilnika sa ukupno pruženim javnim uslugama
(ukupni učinak), i to po vrsti javne usluge.
Ako u pružanju javne usluge
učestvuje više zaposlenih/izvršioca, troškovi rada utvrđuju se kao zbir
proizvoda broja časova efektivnog rada i cene časa rada za sve
zaposlene/izvršioce koji pružaju javnu uslugu, po vrsti javne usluge.
Primer:
Tv =
0,8 (n1 t1+ n2 t2 +... nm
tm + otr)
Član 7
Visina takse utvrđuje se u
apsolutnom iznosu.
Ukoliko se aktom o
utvrđivanju visine takse, čija je visina prethodno utvrđena u skladu sa
Metodologijom, ne vrši povećavanje visine takse već samo njeno usklađivanje
indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji prema podacima republičkog organa
nadležnog za poslove statistike u prethodnih 12 meseci ili se vrši smanjenje
visine takse, smatra se da je data saglasnost nadležnog organa.
Član 8
Nadležni subjekt u svojoj
evidenciji obezbeđuje podatke o pruženim javnim uslugama, po vrsti javne
usluge.
Podacima iz stava 1. ovog
člana smatraju se naročito podaci o troškovima pružanja javne usluge, broju
pruženih javnih usluga u periodu iz člana 4. ovog pravilnika, kao i podaci o
naplaćenoj taksi.
Član 9
Uz akt o utvrđivanju visine
taksi nadležni subjekt dostavlja i obrazloženje koje sadrži objašnjenje primene
Metodologije pri utvrđivanju visine taksi, uključujući i podatke o troškovima
za pružanje javnih usluga za period iz člana 4. ovog pravilnika, za svaku taksu
posebno, poštujući princip proverljivosti podataka.
Nadležni organ može
zahtevati od nadležnog subjekta i druge podatke u cilju provere usklađenosti
visine takse sa Metodologijom.
Član 10
Ako je nadležnom subjektu u
toku kalendarske godine data nadležnost za vršenje nove javne usluge, visina takse
za tu uslugu utvrđuje se izmenom, odnosno dopunom akta o utvrđivanju visine
taksi za tu kalendarsku godinu na osnovu obrazloženih procenjenih troškova,
primenom formule iz člana 6. ovog pravilnika, uz pribavljenu saglasnost
nadležnog organa.
Odredba stava 1. ovog člana
shodno se primenjuje i u slučaju kad ne postoji akt o visini taksi za
kalendarsku godinu u kojoj se nadležnom organu daje nadležnost za vršenje javne
usluge.
III Rokovi za utvrđivanje i
objavljivanje visine taksi
Član 11
Visina takse utvrđuje se i
dostavlja na saglasnost najkasnije do 30. septembra tekuće godine za narednu
godinu.
Akt o utvrđivanju visine
takse na koju je data saglasnost u smislu ovog pravilnika, objavljuje se
"Službenom glasniku Republike Srbije", odnosno drugom službenom
glasilu u kome se objavljuju akti o utvrđivanju visine takse, najkasnije do 31.
oktobra tekuće godine za narednu godinu.
Ako se do isteka roka iz
stava 2. ovog člana ne objavi visina takse za narednu godinu, u narednoj godini
primenjivaće se njena visina utvrđena za tekuću godinu.
U slučajevima iz člana 10.
ovog pravilnika akt o utvrđivanju visine takse objavljuje se odmah po dobijanju
saglasnosti nadležnog organa.
IV Prelazne i završne
odredbe
Član 12
Visina taksi za 2013.
godinu, utvrdiće se u skladu sa odredbama ovog pravilnika primenom formule iz
člana 6. ovog pravilnika, na osnovu obrazloženih procenjenih troškova, a po
dobijanju saglasnosti nadležnog organa objaviće se u "Službenom glasniku
Republike Srbije", odnosno drugom službenom glasilu u kome se objavljuju
akti o utvrđivanju visine taksi, najkasnije do 30. aprila 2013. godine.
Procenu troškova iz stava 1.
ovog člana vrši nadležni subjekt na osnovu podataka o troškovima za pružanje
javne usluge u 2012. godini, sa kojim raspolaže, a za javne usluge za koje mu
je data nadležnost od 1. januara 2013. godine - na osnovu procene troškova u
smislu člana 10. ovog pravilnika.
Član 13
Akt o utvrđivanju visine
taksi za 2013. godinu sa obrazloženjem procenjenih troškova nadležni subjekt
dostavlja na saglasnost nadležnom organu iz člana 17. stav 6. Zakona najkasnije
do 1. marta 2013. godine
Član 14
Ovaj pravilnik stupa na
snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike
Srbije".